Een tweet van WhatsApp-oprichter Jan Koum: de chatdienst heeft meer dan 600 miljoen gebruikers. Maar hoe verder?

Berichtendienst WhatsApp blijft nieuwe gebruikers aantrekken. Oprichter Jan Koum gaf maandag via Twitter de nieuwe tussenstand door: 600 miljoen actieve gebruikers. Ofwel: Whatsapp blijft razend populair.

Maar dat zegt nog weinig over de financiële perspectieven. WhatsApp biedt zijn dienst een jaar lang gratis aan en daarna moeten gebruikers 1 dollar per jaar betalen. De chatdienst zit dus op een zak geld van zo’n 600 miljoen dollar per jaar.

Verdienmodel WhatsApp

Zolang dit het uitgangspunt is voor de omzet kan WhatsApp waarschijnlijk nog een paar honderd miljoen gebruikers erbij boeken die 1 dollar betalen, maar dan houdt het zo’n beetje op. En dat oogt toch mager, gelet op het astronomische bedrag van 19 miljard dollar dat Facebook-topman Mark Zuckerberg begin dit jaar voor de mobiele chatdienst neertelde.

Lees ook deze analyse van Z24’s Herwin Thole: Waarom Facebook WhatsApp koopt

Jan Koum trekt nog altijd aan de touwtjes bij WhatsApp en is een verklaard tegenstander van advertenties en spelletjes. Toch lijkt daar de toekomst te liggen voor sociale platforms, zo signaleert site TechinAsia.

De Chinese concurrent van WhatsApp, WeChat, richt zich sterk op spelletjes, en de Japanse berichtendienst Line doet hetzelfde, met ogenschijnlijk veel succes.

Meest voor de hand liggende optie, aldus TechinAsia, is dat WhatsApp voorlopig wordt ingezet als mobiel platform om gebruikers naar het ecosysteem van Facebook toe te trekken.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl